Co to jest franczyza?

Zacznę ten wpis od wyjaśnienia co to jest franczyza. Jest to nic innego jak współpraca dwóch podmiotów: franczyzobiorcy (czyli Ciebie), który prowadzi własną działalność gospodarczą oczekując pewnego i bezpiecznego źródła przychodu, oraz franczyzodawcy, posiadającego wiedzę, doświadczenie, znaną markę i dochodowy model biznesowy. W tym systemie współpracy nie ma dwóch przeciwnych stron ani podmiotu nadrzędnego i podrzędnego. Franczyzę należy rozumieć i traktować jako współpracę dwóch równoważnych partnerów. Powinna bazować na uczciwości, przejrzystości i wzajemnym szacunku. Obie strony powinny wywiązywać się z wzajemnych zobowiązań a ich łącznym celem powinno być dbanie o wizerunek marki, zadowolenie klientów i co najważniejsze generowanie dochodu. To przecież pewny zysk jest powodem dla którego franczyzobiorca zdecydował się na taki a nie inny system współpracy.

Dlaczego warto zdecydować się na gastronomię?

Franczyza może istnieć na różnych płaszczyznach gospodarczych: beauty, bankowości, paliw czy aptek. Dlaczego zatem warto rozważyć gastronomię, a w szczególności burgerownię? Odpowiedź jest banalnie prosta – jest to biznes nie wymagający specjalistycznej wiedzy, doświadczonych pracowników, licencji i koncesji. Franczyzobiorca nie musi mieć nic wspólnego z gastronomią aby zacząć a jego pracownicy mogą być np. studentami. O pierwsze kompleksowe szkolenia zadba franczyzodawca a w dalszym funkcjonowaniu przeszkolisz każdego sam i to w oka mgnieniu.

Dodatkowym atutem burgerowni jest prostota produktu. Nie musisz tak jak w innej gastronomii składać przystawek, czy przygotowywać skomplikowanych dań. Tutaj masz do dyspozycji wyłącznie grilla oraz złożenie i wydanie burgera. Czas przygotowania każdego burgera to średnio 5-10 minut w zależności od obłożenia. Zaskakujące prawda? A teraz wyobraź sobie, że można ich przygotowywać kilka naraz! Już zatem wiesz, że to jest szybkie, proste i się na tym zarabia, zatem co dalej?

Na jaką pomoc franczyzodawcy mogę liczyć?

Na pewno martwisz się o etap inwestycji czyli przygotowanie lokalu. Zapewne nie masz pojęcia od czego zacząć i obawiasz się czyhających na Ciebie po drodze pułapek. Uspokoję Cię, gdyż otworzyliśmy już takich lokali bardzo dużo i z doświadczenia wiemy, że profesjonalny franczyzodawca nie dość że umówi Ci solidnych i uczciwych wykonawców, przygotuje plany techniczne, adaptacyjne czy technologiczne to jeszcze poprowadzi Cię za rękę przez odbiory sanepidu. Dzięki dobremu doborowi marki z którą się zwiążesz, sprawa okaże się zdecydowanie łatwiejsza niż Ci się na wstępie wydawało! Na co zwrócić zatem uwagę przy wyborze partnera biznesowego?

Ile to będzie kosztowało?

Na jakie koszty musisz się przygotować? Lwią częścią inwestycji jest wybrany lokal. Ten prosto od dewelopera lub po innym rodzaju działalności będzie droższy ale możliwe jest również znalezienie dużo tańszych lokali już wyposażonych lub przynajmniej wykończonych po zbliżonej działalności gastronomicznej. Być może wraz z franczyzodawcą znajdziesz lokal z niskim odstępnym lub w ogóle uda się go uniknąć? Pamiętaj że wykańczając go możesz się posiłkować kredytem lub np. leasingiem na sprzęt gastronomiczny. Zapytaj o to koniecznie franczyzodawcę! Po znalezieniu lokalu przygotuj się na dwa rodzaje opłat w stosunku do franczyzodawcy. Pierwsza to opłata licencyjna za możliwość skorzystania z marki, know-how i szkoleń i jest płatna przed otwarciem lokalu. Już po rozpoczęciu sprzedaży obowiązywać Cię będą należności w postaci opłat miesięcznych. Zdecydowanie sugerujemy wybór marki w której obowiązywać będą opłaty ryczałtowe niż procentowe od obrotu. Dzięki temu będzie Ci łatwiej zaplanować biznes plan, zapanować nad kosztami oraz więcej zysku zostanie Ci w kieszenie jak wzrosną przychody! Niektóre sieci pobierają też dodatkowo opłatę marketingową.

Dlaczego to się opłaca?

A co z kosztami prowadzenia działalności? Tutaj też model franczyzowy pokazuje swoją bardzo silną stronę i może się okazać że przyniesie Ci oszczędności zdecydowanie przekraczające koszty opłat miesięcznych (franczyzowych) jakie będziesz ponosić. Wyobraź sobie mianowicie jakie ceny z dostawcami wynegocjowałbyś mając jeden lokal a jakie ceny w ramach współpracy osiąga sieć gastronomiczna! Są to bardzo duże różnice, nie mówiąc o jeszcze o jakości produktów o którą stale dba centrala Twojej sieci.

We franczyzie ważne jest również, że nie musisz tracić czasu na aktualizację oferty, czy wymyślanie nowości lub promocji. Możesz się swobodnie skupić na bieżącej działalności a to centrala Twojej sieci i jej wykwalifikowani pracownicy zadbają o to żeby oferta była zoptymalizowana, opłacalna, atrakcyjna i skuteczna.

Czy jest się czego bać?

Kontrole jakości przeprowadzane przez franczyzodawcę – czy warto się ich bać? Wbrew pozorom nie są one na tyle straszne, co okazują się bardzo pomocne i zapewnią Ci sukces w długiej perspektywie. Dzieje się tak dlatego, gdyż wielu gastronomów zapomina się w utrzymaniu czystości albo jakości usług a czasami nawet nie widzi swoich błędów. Przez to powoli klienci się od nich odwracają! W systemie franczyzowym, dzięki okresowym kontrolom i opiniowaniu przez doświadczonych menadżerów, stale dbamy o Twoją jakość usług, wskazujemy Ci obszary do poprawy i co więcej podpowiadamy co należy zrobić aby podciągnąć się tam gdzie pojawiają się problemy.

Podsumowanie.

Jak sam widzisz otwarcie biznesu na własną rękę może być albo samodzielną podróżą pełną zagrożeń i doświadczeń które musisz dopiero zdobyć oraz zaufaniu klientów na które pracuje się latami albo z drugiej strony bezpieczną i nieskomplikowaną inwestycją przeprowadzoną z profesjonalnym partnerem posiadającym solidny i przynoszący zyski model biznesowy!

Zapraszamy Cię do zapoznania z naszą ofertą franczyzy na https://dobrabula.pl/franczyza/

Autor: /Łukasz Kuczyński/